Tvorba hudby a rozvoj umenia sa rýchlo mení. Siete sociálnych médií znížili náklady na zavedenie a propagáciu hudby, čo je skvelé. Ale aj my žijeme vo svete, kde môžete byť preslávený … byť slávny. Nie je to také veľké. Dnes takmer každý – podobne ako celebrity – aj bežní ľudia – potvrdzujú náš úspech prostredníctvom sociálnych médií počtom priateľov, nasledovníkov, rád a názorov, ktoré dostávame – či sú tieto vzťahy skutočné alebo autentické.
Nedávny článok v časopise Atlantic Magazine tvrdil, že úspech mladej kreatívy už nie je o technike alebo odbornosti. Namiesto 10 000 hodín skúseností, ktoré má k narodeniu génia, ktoré mal Malcolm Gladwell vo svojej knihe Outliers , je teraz o 10 000 kontaktoch – o prístupe k umeniu zameranom na zákazníka, namiesto prístupu postaveného na inovácii, remesle a kráse.
Sociálne siete sa stali klamlivou a rozbitou náhradou za časovo náročnú (často izolovanú) vášnivú prácu pri rozvoji remesiel a odborných znalostí. Mladí tvorcovia môžu byť predčasne ukolesovaní do falošného pocitu tvorivej identity a úspechu počtom priaznivcov a nasledovníkov na sociálnych sieťach.
Popový umelec John Mayer prešiel obdobím, keď náhle zatvoril svoj účet na sociálnych sieťach na Twitteri a na svojom blogu sa priznal, že má svoje vlastné tvorivé pády, ktoré sa vyskytli pri vytváraní sietí: „Nemôžete vytvoriť trvalé umenie, ak ste silne zapojení do sociálnych médií. Napadlo ma, že odvtedy, čo sa objavil Twitter, nikto, kto sa na ňom zúčastnil, nevytvoril žiadne trvalé umenie. A áno! Vaše je naozaj zahrnuté v tomto okruhu rovnako. Tí, ktorí sa rozhodnú zostať offline, budú pracovať lepšie ako tí, ktorí sú online. Prečo? Pretože sa musia zbierať skvelé nápady. Musia zložiť skúšku odolných trinástich rôznych nálad, štyroch rôznych mesiacov a šesťdesiatich rôznych úprav. Čokoľvek menej je denné obchodovanie. Môžete buď získať veľa zmien, alebo zmeniť život niekoho budúci rok. “
Na seminári so skupinou našich najlepších hudobných študentov na Berklee College of Music Mayer vysvetlil, ako rozptýlenie sociálnych médií zúžilo jeho tvorivú schopnosť: „Tweety sa skracujú, ale piesne sú stále štyri minúty. Prídeš s 140-znakovými zingers a pieseň je ešte štyri minúty … Uvedomil som si asi pred rokom, že už som nemohol mať úplnú myšlienku a bol som tweetaholic. Mal som štyri milióny Twitter nasledovníkov, a ja som vždy písal na to. A ja som prestal používať Twitter ako zásuvku a začal som používať Twitter ako nástroj na riff na, a to začalo, aby sa moja myseľ menšie a menšie a menšie. A nemohol som písať pieseň. “